„Mehetünk külföldre rabszolgának"

Önnek is van egy története? Írjon nekünk a munkahelyiterror@gmail.com címre!

 

Amennyiben jogi tanácsra, vagy segítségre van szüksége, az mhtjog@gmail.com elérhetőségen vegye fel velünk a kapcsolatot

 

Tisztelt Munkahelyi Terror!

 

Eddig mindig mindenhol csak a pozitív dolgokat lehetett olvasni az Erasmus+ EVS programról. Én most írok a negatív oldaláról is. Nem olyan egyszerű és könnyű dolog ez mint ahogy írnak róla mindenhol . Én 2013-ban hallottam erről a programról először úgy ajánlotta az itteni ifjúsági központ azért mert környezetváltozás jót tenne nekem . Ugyanis munkahelyi , családi és párkapcsolati problémáim voltak és vannak is a mai napig . Az ifjúsági központról pedig reklámokban hallottam. Nekem akkor úgy tűnt ez az egész hogy túl szép hogy igaz legyen és nem is foglalkoztam vele. Ez volt a szöveg :

 

Amit neked tudok ajánlani (és esetleg, ha fontolóra veszed a lakhelyváltást, akkor segíteni is ebben), azaz EVS (Európai Önkéntes Szolgálat). Ezzel a programmal minimum 3 hónapra maximum egy évre ki tudsz menni Európa bármelyik országába. Te választhatod ki, hogy melyik országba szeretnél menni, mennyi időre, illetve, hogy milyen típusú egyesületnél szeretnél önkéntes munkát végezni. Neked az útiköltség 10%-át kell csak állnod. Minden mást az Egyesület fizet neked. Biztosítanak kint neked szállást, háromszori étkezést, kapsz zsebpénzt minden hónapban! 

 


Neked csak annyi a dolgod, hogy a választott egyesületnél heti 35 órában önkéntes munkát végezz. Egy magyar lány tavaly októberben-Finnországban volt ugyanezzel a programmal és mindössze 4000 forintjába került. Szerintem ez egy nagyon jó lehetőség lenne számodra. Kint az adott ország nyelvén tanulhatsz, megismersz egy teljesen más kultúrát, rengeteg új embert. Ami nagyon fontos, hogy külföldön sem leszel magadra hagyva, mert lesz egy mentorod, akihez bármikor fordulhatsz, ha segítségre van szükséged, valamint velünk is tartanod kell közben a kapcsolatot. Ha nem válik be, bármikor megszakíthatod a kint létedet és hazajöhetsz.
A kint töltött időről hazaérkezésedkor kapsz egy, az Unió által elismert papírt, amit utána az önéletrajzodhoz is hozzácsatolhatsz, így talán a munkában is nagyobb lehetőségeid lesznek, nagyobb esélyekkel indulsz az álláskeresés terén. A szállást is az egyesület intézi és finanszírozza. A 10%, ha Finnországba mész kb. 4000 forint. Az, hogy milyen tevékenységet kell végezned ott, az attól függ, hogy milyen típusú Egyesülethez mész. Ha ifjúsági egyesületet választasz, akkor fiatalokkal kell foglalkoznod, programokat kell szervezned nekik. De lehet környezetvédelemmel kapcsolatos tevékenység is , vagy állatvédelem… ami hozzád közelebb áll. A zsebpénz 50-150 euro között lehet, országa válogatja. A nyelvtanulás viszont benne van a programba. az adott ország nyelvén fognak ez alatt az idő alatt tanítani. Az internet elérhetőség külföldön is biztosított. Ott minden eszközhöz lesz hozzáférhetőséged, köztük az internethez is. Tehát nem jelent problémát, ha nincs laptopod… Az előfizetés külföldön is működik, de a telefonszámla önköltséges, ha a saját mobilodat használod.
Csoportos EVS-re is van lehetőség, mehettek ketten is, ha a fogadó szervezet ezt vállalja. De van arra is lehetőség, hogy két különböző szervezetnél önkénteskedtek, de egy városban vagy legalábbis közel vagytok egymáshoz.
Itt biztosan állíthatom, hogy van lehetőség ismerkedésre. 
A szabadidődben pedig azt csinálsz, amit akarsz!:)

 

Akkoriban még azt is írták a szórólapjukon vagy tájékoztató reklámjukban hogy a nyelvtudás sem fontos de előny. Vagyis nem kell hozzá nyelvtudás. Meg akkoriban még ki is mentek az önkéntes elé a reptérre . Ez így tényleg túl szépen hangzik . Nem tudom hogy ebből mi volt akkor igaz de az biztos hogy ami „ ingyenes „ meg „ külföld „ azokban van valami csavar és vigyázni kell vele . Mert semmi sincs ingyen és sok az átverés . Főleg hogy a fiatalok nagyon befolyásolhatók ezért pont őket veszik célba.

 

2015-ben mikor teljesen tele lett a hócipőm azzal hogy nem vesznek fel sehova mert nincs tapasztalatom vagy ha fel is vesznek próbaidőn belül elküldenek , mindenáron kiakartam menni külföldre aztán eszembe jutott ez a program hogy most jó lenne megpróbálni . Mielőtt rendes munkára kimegyek előtte szerzek kinti tapasztalatokat meg hogy milyen is kint lenni. Aztán ha végzek akkor ki megyek máshova vagy vissza. Semmiképp nem itthon tervezem a jövőmet. Vagy legalábbis nem ebben a városban és nem ebben megyében . 20%-os egészségromlásom van ami miatt szintén nem vesznek fel. Rokkantság 40% után van . Az orvosok szerint egészséges vagyok a munkáltatók szerint beteg. A két oldal között vagyok és egyik oldalnak se kellek. Számomra reménytelen ez az ország.

human_trafficking-qpr.jpg

Egy ismerős ajánlott egy helyet ahova akkor éppen kerestek önkéntest hogy érdekel e ez a lehetőség mert tudja hogy már rég szerettem volna kijutni külföldre. Ez egy lemondott projekt és azonnal kellett volna utazni . Rajtam kívül más jelentkező nem volt tuti mert azonnal vissza is írtak a jelentkezés után hogy engem választottak. Hirdetve se lett sehol ez a projekt. Az ismerősöm pár éve foglalkozott EVS-el és dolgozott az itteni ifjúsági központban ő ezt a projektet e-mailbe kapta és szokott is mind a mai napig kapni EVS ajánlatokat . Az ismerősöm lánya is volt ott önkéntes és a mai napig is jár oda a fogadószervezethez néha . Én mégis lemondtam mert azonnal kellett volna utazni még felkészülni se készültem fel rá . Főleg hogy sosem voltam még külföldön nyelvet se tudok és 30km-nél messzebb sosem utaztam még egyedül . A megyét alig hagytam még el. Hogyan jutottam volna oda nyelvtudás nélkül egyedül többszöri átszállással . Akkor én mondtam hogy csak csoportossal tudok menni . Ha valami baj ért volna útközben ki vállalta volna a felelőséget miattam mert gondolom senki . Ezután kezdtem el jobban utánanézni ennek a programnak és rengeteg beszámolót elolvastam volt önkéntesektől. Szervezete válogatja hogy kik mennek ki a reptérre meg az utazást is. Ha anno 2013-ban azt is megtudtam volna hogy így megy a kiutazás biztos nem is érdekelt volna soha ez az egész. Ha valaki nem tud nyelvet illő lett volna kimenni elé és segíteni neki az utazásban. Azért rendesek voltak mert elkezdték szervezni a csoportos projektet és elég hamar meg is lett. Itt már volt felkészülési időm vásárlás az útra hivatalos teendők stb. Három magyar vehet részt ezen az egyik én voltam a másik kettő otthonos volt. Ők se tudtak nyelvet . Ők is többször megkérdezték hogy nem e gond hogy nem tudnak nyelvet. Nem gond jött a válasz a küldő szervezettől. Ők sem voltak még külföldön. Ezzel nem voltam egyedül így senkinek nem volt kisebbségi komplexusa hármunk közül . Repülőjegyek meglettek véve ablakmellé kértük őket. A repülő hajnalban indult ezért ott kellett aludnom nekem is az otthonban mert nem tudtam felutazni Pestre másképp. Itt most felvetődik bennem megint hogy ha egyedül mentem volna hogyan jutottam volna el a reptérre hajnalban éjjel ... Otthontól taxival mentünk ki a reptérre . Repülőjegy csekkolásához ki kellett nyomtatni a jegyet. Nekem átkellett mennem olyanhoz akinek van nyomtatója és tud is nyomtatni. Mivan azzal aki ezt nem tudja megoldani? Repülőről leszállva azon kaptunk magunkat hogy na innen hogyan tovább . Nem tudtuk hol jönnek ki a bőröndök és nagy nehezen valaki sejtette mit mutogatunk és oda vezetett minket a csomagkiadóhoz . A másik probléma az volt hogy a reptértől a vasútállomásig busszal kell menni. Igen ám de csak apróval lehet venni jegyet nálunk meg csak papír pénz volt. Buszon nem lehet venni jegyet. Felváltottuk nem volt jó a jegykiadó gépbe. Ez volt az a pont mikor telefonáltunk a fogadószervezetnek hogy nem tudunk a reptértől tovább menni és hogy megyünk vissza a következő géppel . Küldő szervezet egyik tagja egy ex önkéntes aki ott volt mentor és segített minket kint ebben a két hónapos projektben. Itt rá is jöttem milyen jó hogy lemondtam a hosszú távú projektet mert ha hárman alig boldogulunk én egyedül még ennyire se jutottam volna. Én biztos vissza mentem volna a következő járattal vagy nem tudom mit csináltam volna. És egy véletlen folytán az utolsó pillanatban egy buszon a sofőr kivételt tett és lehetett venni jegyet nála. Vonat jeggyel már nem volt gond arra felkészített a küldő szervezet. Az ott lét alatt nem volt gond jól éreztem magam még barátnőm is volt akihez oda költöztem . Szintén önkéntes volt és nem egy szálláson voltunk . Szerencsére erre azt mondták hogy mindenkinek a magánügye ki hol alszik meg hova költözik . Csak hát az a fránya nyelvtudás nem értettük meg egymást aztán szétmentünk. Munkával sem volt gond megvoltak velem elégedve amit itthon soha nem fognak mondani. Szakadó esőben is eltekertem km-eket a munkahelyre . A 3 szabadságból 2-öt vettem ki abból 1-et magamtól a másikat meg azért mert megkért a másik magyar hogy segítsek neki délelőtt . Két helyen is dolgoztam de az egyik nem volt szimpatikus és kértem hogy csak a másik helyre menjek ami tetszett . Nem volt szimpatikus se a munka se a hely se az emberek ott. Gyomor kell ahhoz a munkához és nekem meg nem volt hozzá gyomrom. Ez az a fajta munka amit az ember még sok pénzért se vállalna el. Itt rá is jöttem nem mindegy hogy milyen projektre jelentkezünk . Írták hogy napi háromszori étkezés van de nem volt a kaját piát nekünk magunknak kellett gondoskodni róla .

 

A heti zsebpénz el is ment rá sokszor nem is volt elég és volt hogy hétvégén nem ettünk semmit. Pedig mi magyarok egy kasszán voltunk együtt ettünk együtt főztünk és még úgysem volt elég a pénz. Rövidtávú EVS-en hetente volt zsebpénz. Más nemzetiségű mindig ment valahova hétvégén volt hogy másik országba utaztak át . Mi magyarok meg nem tudtunk menni sehova nem volt pénzünk a városba se lehetett beülni sehova nem volt miből. Engem nem zavar hogy nincs napi háromszor étkezés de akkor a pénz lehetett volna több. A magyar mindenhol csóró kicsit áldozhatott volna többet az EU erre az egész programra hogy a csórók is kiélvezhessék a szabadidejüket. Ha én nem mondogatom hogy menjünk a fővárosba körülnézni nem szervezték volna meg. Az oda vissza utat fizették de mivel nem volt pénzük csak körülnézni tudtunk . A főváros nagyon drága ami volt nálam magyar pénz pár ezer ft miután beváltottuk abból pizzázni azért tudtunk mást nem. Ennyit a helyi utazási támogatásról . Nyelvtanfolyam sem volt de ha jól tudom akkor az a rövidtávú programban nincs benne csak a hosszú távún . Internet az volt a szálláson de korlátolt és azon lógott az egész kemping ezért ha rendes netet akartam akkor elmentem a kávézóba wifizni ha már hoztam magammal laptopot. Biztosítás is van állítólag nekem ezzel nem kellett foglalkoznom szerencsére viszont aki elment orvoshoz annak ráment inge gatyája . Akkor hogy is van ez a biztosítás.. Mások kaptak valami EU-s kártyát amivel olcsóbban lehet vásárolni csak én nem mert hogy elmúltam 26 de ahhoz képest aki nálam egy nappal idősebb volt az kapott. Mindegy is nem lehetett használni mert a semmiből olcsóbban sem lehet vásárolni kedvezményesen. Utólag fizették vissza a repülőjegyeket . Így összességében jól éreztem magam születtek szerelmek barátságok és ez a lényeg. Persze nekünk magyaroknak ez egy hatalmas élmény volt mert mi még soha nem voltunk külföldön még akkor is ha a szabadidőnkben nem tudtunk menni sehova. Vissza is mennék bármikor akár még élni is annak ellenére hogy sosincs jó idő mindig esik az eső. Ezzel a programmal inkább megnéznék más országot is ha már van ilyen lehetőség. Saját pénzből úgysem fog telleni soha külföldi utazásra még a szomszédos országba sem. Balatont se láttam már évek óta . Most jön a csavar! Elkezdtem jelentkezgetni több helyre több küldő szervezettel felvettem a kapcsolatot és mint kiderült van feltétel. 2014 óta új program van. Megszűnt az Erasmus ami csak egyetemistáknak van és beépült az Erasmus+ EVS-be ezáltal kiesnek ebből a programból azok akik csak az Erasmus+ EVS-be vehetnek részt főleg hogy már feltétel is van. Sehol nem írnak a feltételről mert mindenhol pl így reklámozzák :

 

EVS = EURÓPAI ÖNKÉNTES SZOLGÁLAT (EUROPEAN VOLUNTEER SERVICE)

 

- Kiknek szól a program?
Mindenkinek, 30 év alatt! Kortól, nemtől, iskolázottságtól végzettségtől függetlenül! Maximum egy év önkénteskedésről van szó, különböző témákban (ifjúsági klub, kisebbségek, felzárkóztatás, környezetvédelem, építés - pl. iskolák építése, helyi egyesületek segítése, hogy csak néhányat említsek).

 

Igenis függ a végzettségtől iskolázottságtól mert pl ha nem tudsz angolul vagy más nyelven akkor kiestél a lehetőségtől. Lehetőleg legyél tapasztalt is mellé . Mintha nem önkéntes munkáról lenne szó szánalmasnak tartom hogy már itt is ez számit.

 

Támogatják a hátrányos helyzetűeket . Lássuk mi is számit hátrányos helyzetnek az EVS-ben :

HÁTRÁNYOS HELYZETŰ VAGY-E? Ha igen, kérjük jelöld a rád vonatkozó válasz(okat)!! *

Az Erasmus+ pályázatban ezért többlet pontot kap a pályázó szervezet és jellemzően az önkéntes kiválasztásánál is figyelembe veszi a hátrányos helyzetet.

 

• fogyatékosság (azaz sajátos igényekkel rendelkező résztvevők): szellemi (értelmi, kognitív, tanulási), testi, érzékszervi vagy egyéb fogyatékossággal élő személyek;
• tanulmányi nehézségek: tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok; korai iskolaelhagyók; alacsonyabban képzett személyek; rossz iskolai teljesítményű fiatalok;
• gazdasági akadályok: alacsony életszínvonalon élő, alacsony jövedelmű, szociális juttatási rendszertől függő személyek; tartósan munkanélküli vagy szegénységben élő fiatalok; hajléktalan személyek; eladósodott vagy pénzügyi problémákkal küzdő személyek;
• kulturális különbségek: bevándorlók vagy menekültek, valamint bevándorló vagy menekült családok leszármazottai; nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartozók; a nyelvi és kulturális befogadás terén nehézségekkel küzdő személyek;
• egészségügyi problémák: krónikus egészségügyi problémával, súlyos betegséggel vagy pszichiátriai betegséggel élők;
• társadalmi akadályok: nem, életkor, nemzetiség, vallás, szexuális irányultság, fogyatékosság stb. alapján történő megkülönböztetést elszenvedők; korlátozott szociális képességekkel rendelkező, antiszociális vagy veszélyes magatartású személyek; bizonytalan körülmények között élő személyek; (volt) bűnözők, (volt) kábítószer-fogyasztók vagy alkoholisták; fiatal és/vagy egyedülálló szülők; árvák;
• földrajzi akadályok: távoli vagy vidéki térségekben élők; kis szigeteken vagy peremterületeken élők; problémás városi körzetekben élők; rosszabb infrastruktúrával (korlátozott tömegközlekedés, kevés lehetőség) rendelkező térségekben élők.
• nem tartom magam hátrányos helyzetűnek

 

Ezek közül nagyon sok vonatkozik rám . Kezdjük az elején :

 

1. 20%-os egészségromlás 
2. Tanulmányi nehézségek . Idegen nyelv alól pl felmentésem volt . Talán ha nem kényszerítenek németre mikor angolra akartam volna menni akkor lehet nem lenne gondom a nyelvtanulással . Csak mert az angolnál megtelt a létszám és ezért csak németre mehettem. Közép suliban nem is volt nyelvóra . 
3. Tartós munkanélküli vagyok . Segélyt nem kapok . Ha dolgozok akkor a fizetésem létminimum alatti. 
4. Az a 20%-os egészségromlás az tartós vagyis tartósan vagyok beteg . És az már jobb nem lesz csak rosszabb lehet. 
5. Hát megvagyok különböztetve mindenhol de ez a magyar mentalitás és munkajog . Már leírtam hogy a betegségem miatt se az egészséges se a beteg oldalnak nem kellek. És ami miatt ezt a cikket megírtam azért mert az EVS-ben is megkülönböztetnek már. 
6. Vidéki térségben élek . Tömeg közlekedés este már nincs .

 

Ez azért elég sok pont. Ez persze már nem létező dolog. Kaptam vissza utasítást az egészségkárosodásom miatt hogy ez az ő országukban rokkantnak számit és nem tudnám elvégezni a munkát. Nálunk csak 80% után van rokkantság 40% fölött meg csökkentett munkaképességű . Hát kösz én meg haljak éhen a 20%-ommal mert nem vesznek fel vele . Ez Magyarország.

 

Ingyenes nyelvoktatás nincs legalábbis nálunk az egész megyében nincs fizetősre meg nincs pénzem. Munkaügyi központ meg egy vicc azok sosem indítanak . Akárhányszor kérdeztem őket mindig az volt a válasz hogy nincs nyelv. Vagy ha van is akkor feltételhez kötik még azt is . Ez Magyarország. Persze lehet tanulni a neten már egy éve tanulom a doulingo nevű alkalmazáson de csak szavakat tudok meg pár rövidebb mondatot . Nincs nyelvérzékem szerintem tanár tudna segíteni ebben ha az sem akkor majd egy másik életemben. Ezért is lettem felmentve . Zenékből filmekből mindig is tudtam szavakat csak hát azok édes kevesek . A legtöbb elutasítást a nyelvtudás hiánya miatt kapom. Akkor miért is írják még mindig mindenhol hogy nincs feltétel… Persze ha van protekció akkor nincs feltétel ha nincs protekció akkor felelj meg a feltételeknek. A legtöbb küldő szervezet azt írja hogy van feltétel és elég kevés azt hogy nincs. Az egyik küldő szervezettel beszélgettünk erről és ezt a pár sort amit írtak azt nem hagyhatom ki ebből a cikkből :

 

„ Azt hiszem egyébként, hogy nem az EVS-szel van a baj, hanem inkább azzal, hogy szükség lenne egy másik programra, amelyik más szempontok szerint működik, és a gyakorlatban is előnyben részesíti a hátrányos helyzetűeket és amelyben nem hátrányos helyzetűen nem is lenne esélye részt venni. Talán ez lenne a jó megoldás. „

 

Lehet hogy a jelentkezéshez nincs feltétel de a bejutáshoz már van. Ez olyan mintha hentes munkára jelentkezni bárki jelentkezhet de csak hentest vesznek fel . Ennyi értelme van ennek az egésznek. Mert ugye itt is több jelentkező közül választanak ki egyet vagy többet és biztos nem egy csóró tapasztalatlan tanulatlan beteg embert fognak választani hanem egy egészséges több nyelven beszélő tanult tapasztalt és jómódút. Rám több pont is igaz a hátrányos helyzetnél ezért aztán végképp elestem a lehetőségtől . Még az is elesik akire csak egy pont igaz. Akiknek a beszámolóit eddig olvastam azok közül egyik se szegény családból származik. Mindegyik volt már az EVS előtt külföldön . Olyan könnyen írnak erről mindenhol . Sehol egy negatív beszámoló . De még hátrányos helyzetű beszámolót se olvastam. Vajon miért? Mert van feltétel! Fényezik ezt az egész programot hogy több legyen a jelentkező meg többen érdeklődjenek utána . Valaki már az első elutasításnál feladja azzal hogy ez csak parasztvakítás és nem is foglalkozik vele többet. Igaza is van. De én sokadik elutasítás után írtam ezt meg. Azon húztam fel magam hogy a hirdetésbe azt írják hogy nincs feltétel és utána válasz levélben az jön hogy nem vehetek rajta részt mert nem felelek meg a feltételeknek. Szóval nem csak nálunk megy a hamis információ erről az egész programról. De hát mit is várhatnánk mást az EU-tól. Mindig is EU ellenes voltam ezek után még jobban ellenük leszek! És akkor említsük meg a túljelentkezést amit persze nem hiszek el mert ugye azok a fránya feltételek . Ha azokat valaki elolvassa máris kevesebb a jelentkező de többségében hamis információval reklámozzák. Meg hiába felel meg valaki a feltételeknek ha akkor is pofára mennek meg arra hogy minél jobb legyen mindenben. Lusták foglalkozni az emberrel az a harci helyzet. Spórolja a pénzt az EU a szegény jelentkezőkre . Nekem ha nincs protekcióm akkor még 2 hónapra se jutok ki. És tuti hogy még egyszer nem lesz ekkora szerencsém hogy protekcióval kijutok. Talán oda vissza de lehet már oda se. Ki tudja mit fognak kitalálni. Szeretnék más országot is megnézni meg szeretném látni a tengert sétálni a parton lábnyomot hagyni a homokban. Úgy néz ki ez számomra álom marad ebbe már rég bele törődtem. Erről Szűcs Judit még sohasem láttam a tengert című száma jut eszembe mindig.

 

Viszont EVS Live-on elhangzott hogy van feltétel . Említve lett még a túljelentkezés is. EVS Live azért van hogy motiváljanak még több embert EVS-re de ezekkel a feltételekkel inkább elveszik az ember kedvét tőle. Mikor Facebook-ra kiposztolták az EVS Live-ról szóló cikket megjelentek a negatív kommentek amiket eddig sehol nem láttam. Itt van pár komment :

 

„ Én is próbálkoztam jó sokáig. Össze is jött egy finnországi projekt. Csak mondta az itthoni szervezet, hogy fizessem ki az oda meg a visszautat (szállásról, ennivalóról ugye a kinti szervezet gondoskodik) és majd ha hazajöttem felmutatom a számlákat és kifizetik. Kösz.... „

 

válaszok :

„ Szar volt az itthoni szervezeted. Én is csináltam EVS-t, nekem tényleg álltak mindent. Egyébként szabály szerint ha jól tudom a repjegy maximum 10 vagy 20%-át kérhetik el tőled, többet nem lenne szabad. „

 

„ Én az egyik (tudtommal) legnagyobb szervezetnél voltam, nem írom le a nevüket, aki ismeri őket annak mindent elmond a távcső szó.
Azért választottam őket, mert sok önkéntes munkával foglalkozó szervezet itthon csak vegzál, vagy már bezárt, stb. Míg náluk ahogy nézegettem elég sok project volt. Például ez a finn projectet is csak ők hirdették tán.
Mindenesetre ment a vakítás az oldalukon az ingyen utazás stb. Persze ha személyesen tudtam volna velük beszélni akkor biztos elmondták volna ezt a finanszírozás dolgot, de mivel már nem voltam diák, így felutazni pestre Szabolcs megyéből nem kis pénz (számomra), így az ilyen általuk szervezett gyűléseket kihagytam. Az Email-jeimre, meg még a mai napig nem válaszoltak. „

 

„Jogilag ugye azzal tudnak érvelni, hogy hát ők utólag visszafizetik az összeget. Csak például ahol én lettem volna az fent volt Finnország északi részén, Lappföldön (Vasatokka Youth Centre) És ahhoz, hogy oda eljussak utaznom kellett volna repülővel (Helsinkg) majd vonattal, busszal, és végül taxival, mert a hely eléggé elhagyatott, a legközelebbi város is 12 km-re van tán. Köszönöm szépen anyagilag nem állok, úgy, hogy min. 300 ezer indulótőkém (vagy több) legyen csak az odaútra”

 

„ Talán el kellene gondolkozni, hogy hogyan változtathatjátok meg a jelenlegi helyzetet, hogy ne legyenek a negatív hozzászólások/tapasztalatok, nem pedig elhallgattatni azokat akiknek negatív tapasztalata volt.
Például kezdésnek jó lenne ha az újságíróknak jeleznétek akik írnak erről cikkeket, hogy ne olyan szalagcímeket adjanak, hogy:
- ,,Utazz be ingyen európát, bulizd végig a nyarat! " stb. vagy a mostani cím is, hogy egy fillérbe sem kerül stb. 
Az anyagi vonzatáról sosem tájékoztatnak bővebben ezek a cikkek: Tegyük fel fizetni kell a 10%-át, vagy esetleg mint az én esetemben, hogy előre ki kell minden utazással kapcsolatos költséget fizetnem és majd utána megtérítik ha hazajöttem.”

 

„ Amikor még főiskolán voltam szívesen kimentem volna a bécsi egyetemre Erasmus keretében. De mikor említette az egyik tanárom, hogy volt már olyan eset, hogy a hök-ösök lenyúlták a erasmus pénzeket és a diákoknak saját zsebből kellett hazajönni, rögtön lemondtam erről.
Ebben a külföldi önkéntes munkában nagyon bíztam, kapcsolódott volna a végzettségemhez is (Szociális munkás), de miután így jártam inkább hagytam az ilyen dolgokat. Szerintem az Erasmus (Fősuli, egyetem alatt), meg a külföldi önkéntes munkák nagy része parasztvakítás.”

 

„ Ugy mehetunk kulfoldre "rabszolganak", hogy legalabb a szallitasunkat fizetik Koszi …. nagyon jo!!! En voltam az USA-ban hasonlo onkentes munkan. Nem volt veszes, de a zsebpenz nem volt eleg elmenni megnezni ezt-azt, esetleg talaltal a 3 honap utan meg munkat de azert sokat utazni az sem volt eleg(es foleg: ido nem volt eleg). Szoval kapjak be az onkentes munkaval a f..kat!!!”

 

„ Azért azt ne felejtsük el, hogy a ránk háruló járulékos költségek igen nagyok tudnak lenni, ami miatt sokan nem élhetnek ezekkel a lehetőségekkel.”

 

Szóval nem csak én írom a negatív dolgokat vannak itt még csak kevesen . Ezért is írtam ezt meg hogy tudjanak az emberek arról hogy van egy másik oldal is akiknek nem jó a tapasztalata . Nekem persze protekcióval össze jött két hónap de másnak még az sem jön össze . Legtöbb helyen sőt inkább úgy fogalmazok minden helyen kőtelező az angol , van ahol még az is kevés. Most már van Skype interjú is ahol angolul kell beszélni. Eddig ez se volt. Mivan azzal akinek nincs skype-ja? Esetleg kamerája vagy mikrofonja nincs? Nekem van Skype-om de nem használom . Ott a Facebook meg a Gmail akkor miért skype-on leveleznék. A kamerázáshoz egyébként is egy külön szoba kellene nekem meg nincs külön szobám. Szinte mindig van itt valaki . Este szoktam egyedül lenni a szobában mikor mások alszanak akkor meg nem akarok hangosan beszélni . Nekem teljesen lehetetlen a skype-olás. Maradjunk annyiban hogy nincs skype-om. A másik a nyelvtudás . Nekem ugye felmentésem volt de a német az EVS-ben nem is lenne jó . Többet tudok angolul mint németül pedig az angolt nem is tanultam a németet csak kis ideig . Őszintén egy szót nem tudok németül pedig rengeteg német nyelvű zenét hallgatok. Valahogy a német nyelv sosem tetszett. Középsuliban nem is volt nyelvóra. Valahol tornaterem nincs nálunk nyelvóra nem volt. Akkoriban úgy voltam vele hogy soha nem jutok ki külföldre akkor minek tudjak nyelvet. Igazam lett. Pedig akkor még volt jövőképem és nem akartam külföldön élni a fene se tudta akkor hogy most a jelenben én elakarok menekülni bárhova csak elmenni Magyarországról. A két hónap alatt én jól éreztem magam jobban mint itthon . Nyugodtabb voltam felszabadultabb . Itthon meg csak stressz depresszió reménytelenség nulla jövőkép . Ezért is lenne jó újra kimozdulni a mókuskerékből mert itthon csak megőrülnék vagy kárt tennék magamba. Én akár a projekt befejezése után kint is maradnék rendes dolgozóként élni . Itthon soha nem lesz családom mert bizonytalanok a munkahelyek bármikor kirúghatnak és a 80 ezres fizetésekből nem lehet családot alapítani. Na meg a családbarát műszakok 12 órázás , folyamatos műszak , 1 szabad nappal . Úgy aztán van idő családalapításra tényleg . Még a minimálbért se kapjuk meg érte. Nyugdíjat nem fogom megélni mert közel a 30hoz még nem dolgoztam 1 évet se. Persze hogy nincs jövőképem. Sajnos már az EVS-re se számíthatok . Ezért is írtam meg hogy ne járjanak mások is úgy mint én . Mindenhol fényezik ezt a programot pedig nem minden olyan rózsaszín. Gazdag egyetemistáknak persze könnyen megy . Eredetileg nekik lett kitalálva és nem nekünk egyszerű embereknek. Remélem senkit nem sértek meg ezzel a cikkel nem írtam neveket se küldő se fogadó szervezet se az itteni ifjúsági központ sőt még az ország nevét se említettem ahol voltam. A negatív facebookos kommenteket nem én írtam azért azon is finomítottam kicsit. Köszönöm annak aki végig olvasta ezt a hosszú irományt .

 

Végére összesítsük a dolgokat. Csak akkor jelentkezz EVS-re: 
- ha tudsz angolul 
- van pénzed kiutazni mert utólag fizetik csak ki az útiköltséget 
- ha már voltál külföldön mert senki nem fog eléd kimenni az oda jutást old meg magad 
- legyen nálad jó sok pénz hogy ne csak kajára költs hanem szórakozásra utazásra is 
- legyen skype-od mert az nélkül érvénytelen a jelentkezésed 
- legyen külön szobád ahol tudsz skype-olni