Nem akarják kifizetni a gyermekfelügyelőt

Üdvözlöm!  A nevem Eszter, és tanácsot szeretnék kérni munkaügyben.  Július hónapban 5 napot dolgoztam gyermekfelügyelőként egy családnál ahol 2 kisgyermekre vigyáztam.  Korábban már egy hónapot dolgoztam náluk, akkor 1 gyerekre vigyáztam, mostam főztem és egész nap  takarítottam, volt,hogy napi 10-12 órát is, mert nagy koszban élnek, és mentem a másik gyerekért is az  óvodába.

ALAMY-AYXFFR.jpg

45 ezer Ft-ban állapodtunk meg amit ki is fizettek.  Majd még májusban 3 órát takarítottam náluk, 500 Ft-os órabérrel amit meg is kaptam.  Most viszont csak gyermekfelügyelőként mentem el hozzájuk, ennek ellenére mosogattam , főztem is, és  takarítottam, mert a hygénie-és feltételek nem voltak adottak. Szóbeli megállapodást kötöttünk ennek a  házaspárnak a férjével.Én most is 500 Ft-os órabért kértem, de a 6. nap elején amikor a szemétből kellettvolna kiválogatnom a nagyobbik kislánynak a kis papírjait, amit az apuka megmutatott nekem, hogy, hogy  kell csinálni, kipattant egy vita, amibe az anyuka is beszállt.

Kiderült, hogy nem akarnak kifizetni, én meg  hazamentem.Azóta se kaptam semmit. Azt írják facebook-on, hogy adjak számlát , akkor majd fizetnek.  Az az érzésem az apuka valamit szándékosan félreértett.     

Azt hallottam bejelenthetem őket az APEH-nál, mert napi 700 Ft-ot kellett volna fizetniük utánam az állam  felé,mert ha hivatalosan akartak volna engem alkalmazni, mint munkanélkülit, akkor be kellett volna

  jelenteniük engem.  Én úgy tudom minimálbér alatt nem vagyok adóköteles.  Milyen lehetőségeim vannak ebben az ügyben?  

Köszönöm válaszát. Eszter

Kedves Eszter!  

Mivel Ön nem vállalkozóként végezte a háztartási munkákat - legalábbis leveléből ez derül ki -, sem számlaadási, sem más kötelezettsége nem volt ezzel kapcsolatban. A foglalkotatónak viszont kötelessége lett volna bejelentenie a NAV-nál, hogy háztartási alkalmazottként foglalkoztatja Önt, továbbá havi 1000 Ft úgynevezett "regisztrációs díjat" kellett volna fizetniük Ön után. A jövedelem, amit Ön a háztartásban végzett munka után kap. adórendszeren kívüli keresetnek minősül, tehát Önnek sem adó-, sem járulékfizetési kötelezettsége nem keletkezik ezen jövedelem után.  Én egy írásbeli fizetési felszólítást javaslok a fentiekre hivatkozással - ezek a 2010. évi XC. törvényben találhatóak egyébként -, majd ha ez eredménytelen, úgy fizetési meghagyásos eljárás indítását, amelyet bármelyik, Önhöz közeli közjegyzőnél tud kezdeményezni.   

Üdvözlettel:  Erynnis