Csontok, üvegek, és temérdek szemét

Sziasztok!

 

Örömmel fedeztem fel a lehetőséget, hogy kiadjam magamból a mérget, bár sok tanulsággal nem jár esetem.

 

Diplomával a zsebemben pincérkedtem pár évet külföldön, hazatérve azonban nem találtam megfelelő állást, a számlák viszont egyre csak jöttek, nem volt választásom. Vissza a vendéglátóba.Két helyen is próbálkoztam, és azt gondoltam, az előzőnél rosszabb már nem jöhet. Ott csupán csak azt felejtették el közölni, hogy a TB-met nekem kell fizetnem, és megemelik egy kolléga fizetését, miközben a miénk csökken.( Munka törvénykönyve?)


Tulajdonképpen nem volt fizetés, hisz csak a kötelező járulékokat fizették utánunk, mi pedig borravalóért dolgoztunk, és ezt osztottuk szét, annak arányában hogy ki, hány pontos dolgozó volt.


Közben munka, és tisztaság mániám áldozata lettem. Munkatársaim értetlenül álltak felettem, mert minden nap! wc-t takarítottam, és próbáltam megszabadítani a főleg külföldiek által látogatott helyet a több éve! felhalmozódott kosztól.( Csontok, üvegek, és még temérdek szemét a munkapult alatt.)


Egyszerűen én szégyelltem, ha egy bűzlő mellékhelyiségbe kellett irányítanom a vendéget. Közben sokszor megfordult a fejemben, miért nekem kell elmagyaráznom, hogy szeretném elolvasni a munkaszerződést aláírás előtt, és tiszta,hangulatos körülmények között kéne étkeznie az idelátogatóknak. Közben véget ért a foci vb. és a forgalom is csappant, így eljöttem. Mindez a Ráday utcában történt, Budapest egyik legforgalmasabb sétálóutcájában, ahol úgy tűnik ÁNTSZ, APEH, és egyéb szervek nem jártak még. Vagy mégis?


A legutóbbi eset ennél cifrább volt. Családi vállalkozás, első látásra hangulatos kis étterem a budai oldalon. Az ígéret? Természetesen bejelentett állás, nem épp rossz fizetés,de borravaló leadás és 12 órás műszakok. Az anyagi helyzetem a szakadék szélére sodort, belementem.


2 nap után kezdtem rosszul érezni magam, mert minden lépésemnél megállítottak, "korrigáltak" és ezzel teljesen hazavágták a szervízt.
Ez aztán hihetetlenül cinikus, gúnyos modorba fordult, és végül elértük a terror, és anyázás szintjét. Megtudtam, hogy 1 éve havonta cserélődik a csapat, a szakács idegösszeomlásra hivatkozva felmondott, és egy dolgozó pár nap után meglépett a kasszából felmarkolt pénzzel egy nem épp szívmelengető búcsúlevéllel a pulton.


Az átlag fizetésem sehogy nem akart a 670 Ft/ óra felé csúszni, az viszont előfordult, hogy gyerek módjára lehordtak, mikor 10 percre kiugrottam a közeli boltba, míg kollégám felügyelte a teljesen eseménytelen éttermet.


Másnap ugyanis szokásukhoz híven visszanézték a videón rögzítetteket, és kijelentették, 12-14 órás munkaidő alatt sincs munkaszünet, ők ilyenről még nem hallottak. " Soha nem lehet elhagyni a bázist!!"(Jelzem, másfél hónap alatt összesen 20 percet ha ültem.)


Közben eltelt 3 hét, a régi helyett új pincér kolléga jött. Ezt követően került sor a munkaszerződés aláírására, amely munkábaállásom utáni30 nappal dátumozódott, míg az új kollégát ennél korábbi időponttal jelentették be.


Ezt már nem nyeltem be a napi terror mellé, kifakadtam. Az új kolléga azt is elárulta, hallotta amint arról volt szó, hogy csak januárig tartanak rám igényt, Mindeközben azt mondták számítanak rám, ezért is jelentettek be.( kissé megkésve..)


Persze az állandó vendégkör kérdőre vonta őket a fluktuáció miatt, amire a válasz szörnyen megalázó módon a pincérek pocskondiázásában merült ki. És mindez a fülünk hallatára. Végül is kellett valamilyen ésszerű érvet találni, azon felül, hogy nekik így éri meg üzemeltetni a helyet.


Tehát a másfél hónapos ott töltött munkaidőm helyett, csak két hétre kellett bejelenteniük, bruttó 45 ezer forinttal, fél műszakban.
-De mit ágálsz? Hisz a vendéglátó a legalja, ahol mindent megtehet a munkaadó, és sosem bukik le. Pincérből pedig akad elég...Kapom a magyarázatokat.


Európában elsők között járunk az adó mértékét illetően. Olyan szervek mint az APEH, több százezres, millós jutalmakat osztanak szét. Miért dúskálnak a mi pénzükből, ha nem végzik rendesen a munkájukat, és hagyják hogy ez történjen. Tömegesen, gátlástalanul.


Miért van az, hogy külföldön mindig megkaptam ami járt, és nem tapasztaltam ezt a végnélküli lehúzást, ügyeskedést. Azért mert bizonyos országokban megvannak az eszközök arra, hogy lebuktathassák a munkaadót, és örökre lehúzhatja a rolót.
No kenőpénz!! Addig amíg a korrupciót, és a balkáni viszonyokat támogatja minden hatalmon lévő kormány, ez csak rosszabb lesz, elvéve ezzel több százezer ember lehetőségét a tisztes pénzkeresettől, és a remény,t hogy valaha is élhető, JOGállamban keresi majd a kenyerét.


Egy volt pincér

 

Amennyiben van olyan történeted, amit szívesen megosztanál másokkal is, esetleg furcsa, megdöbbentő interjúban vagy munkahelyi szituációban volt részed, akkor írd meg nekünk a munkahelyiterror@gmail.com címre!

 

 

Munkajoggal kapcsolatos kérdéseket a munkahelyiterrorjog@gmail.com címre küldheted!