A fizetésemen nem látszik

 

Amennyiben van olyan története, amit szívesen megosztana másokkal is, esetleg furcsa, megdöbbentő interjúban vagy munkahelyi szituációban volt része, akkor írja meg nekünk a munkahelyiterror@gmail.com címre!

 

Ha munkajogi segítségre szorul, írjon a munkahelyiterrorjog@gmail.com címre.

Tisztelt Munkahelyi Terror Blog!

Egy érdekes kérdésre szeretnék választ kapni, méghozzá helyettesítés témakörben. 2010.09.01. napján kezdtem dolgozni pályakezdőként egy kisvárosi polgármesteri hivatalban, ahová eredetileg "csak" a szabálysértési ügyintézőnek vettek fel, és bár nekem kellett és kell is az összes szabálysértési eljárást lefolytatni (tárgytól függetlenül) és az elejétől a végégig, tehát beleértve a végrehajtást, közérdekű munkát, pénzbírság átváltoztatását stb.(eljárási szakaszokat sem osztották meg köztem és valaki közt pl.). Aztán egyszer a közvetlen főnököm (aljegyző) azzal állt elő, hogy "átteszi" rám egy kolléganőről az állattartási ügyeket, mert a kolléganő nem ért hozzá. Majd pedig fizetés megspórolás végett (persze hivatalosan nem ez volt az indok) a kolléganőt idén márciusban kirúgták (akitől az állattartást "kaptam meg"). Mielőtt azonban kirúgták volna a kolléganőt, aláíratták velem a helyettesítését. Azóta azonban megkaptam az ő ügyeit is nyilván, mivel a helyettese vagyok. Ez azonban további rengeteg ügy -és feladatkört jelent (növényvédelem, fakivágás, erdőgazdálkodás, szennyvíz és ivóvízhálózattal kapcsolatos "rákötésre kötelezés", hulladékgazdálkodás...) Hozzáteszem, ezeket a feladatokat anno két kolléganő látta el és állítólag úgy sem nagyon bírtak vele, majd az egyik kolléganőt kirúgták, és az látta el egyedül, akit idén márciusban rúgtak ki, most pedig én egyedül és az eredeti feladataim mellett. Hozzáteszem, még a mai napig nincs arról "rendes hivatalos papír", hogy nekem ezeket el kellene látnom. Bár tudom, helyettese vagyok a kirúgott kolléganőnek, azonban nem hiszem, hogy 6 hónapja és még ki tudja meddig leszek én mint helyettes felelős ezekért a feladatkörökért. Fontos, hogy a főnökeim nem is akarnak felvenni senkit a megüresedett helyre. Azt azért hozzátenném, mindez a fizetésemen (amely azóta nem változott) nem látszik. Mindezt figyelembe véve, gondolkodom állásváltoztatáson, azonban biztos vagyok benne, hogy a főnököm rendesen ledolgoztatná velem a felmondási időt (tekintve, hogy elvileg ő lenne a helyettesem és jelenleg ő helyettesíti a már nem itt dolgozó jegyzőt is), amit egyetlen esetleges jövőbeli munkaadóm sem nézne el, azonban úgy felmondani, még félig pályakezdőként, a mai világban kicsit luxus lenne, hogy nincs a munkám helyett már a következő hely kilátásban. Kérdésem annyi lenne, hogy mit tudnék tenni e helyzetben, gondolok itt arra, hogy lehetőségem van-e mondjuk azonnali hatállyal felmondani (a fenti helyzetre tekintettel), ha találok egy másik állást, vagy arra azért nem lenne megalapozott jogi lehetőségem?

 

A köztisztviselőkről szóló törvény 49/B.§-a szól az ún helyettesítési díjról, amely ilyen esetben jár neked:

Ha a köztisztviselő a munkáltató intézkedése alapján munkakörébe nem tartozó munkát végez, s az eredeti munkakörét is ellátja, illetményén felül külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti. A helyettesítési díj mértéke időarányosan a helyettesítő köztisztviselő illetményének 25–50%-áig terjedhet. A helyettesítési díj mértékét a hivatali szervezet vezetője állapítja meg. A helyettesítési díj a helyettesítés első napjától jár.
(2) A köztisztviselő akkor is jogosult a helyettesítési díjra, ha tartósan távol lévő köztisztviselőt helyettesít, illetve részben vagy egészben többletfeladatként betöltetlen munkakört lát el.

Ez a törvény ugyanakkor nem ad lehetőséget az azonnali hatályú lemondásra, ezért csak "rendes" lemondással tudod megszüntetni a jogviszonyodat. A lemondási időtartam 2 hónap a törvény szerint, ezt le kell dolgoznod, hacsak nem egyeztek meg másként a munkáltatóddal.

Üdv,
Erynnis