Feljelentés adócsalás miatt

Tisztelt Szerkesztő!


2010. februárjától 18 hónapig dolgoztam Olaszországban. Mivel úgy gondolom, hogy a munkáltatók megkárosítottak, ezért valószínűleg feljelentést teszek. Mielőtt ezt meglépném, kíváncsian várom az Önök és az olvasók véleményét.
A részletek a csatolt dokumentumban elolvashatók, kérem tegyék közzé. A neveket természetesen megváltoztattam.

 

 

Előre szeretném bocsátani, hogy nem írtam alá munkaszerződést mielőtt kimentem, megbíztam a munkáltatók szavában, hogy minden el van intézve, minden rendben van. Pontosabban nem akartam akadékoskodni, DOLGOZNI akartam.Elismerem, többet kerestem, mint ugyanilyen munkával Magyarországon kerestem volna.


DE: ott még ettől is többet kaptak az ottaniak (csak 2szer annyit...); megbízható, régi ismerős segítségével kiderítettem, hogy 18 hónap alatt csupán 3 HÉT egészségbiztosításom volt; a lakhatási körülmények is hagytak kívánnivalót maguk után. És a legfontosabb: mi a fenét mondok a NAV-nak, ha véletlenül adóellenőrzést kapok?


Mindezek miatt próbáltam a munkáltatókkal kártérítésben megegyezni. Mindenki kitalálhatja mennyi sikerrel...Ha nincs megegyezés, marad a feljelentés... Talán utána még megegyezünk, mielőtt polgári perre is sor kerül...A félreértések elkerülése miatt, tisztázni akarom: most csak feljelentek, nem pedig perelek. Tehát én nem leszek sem felperes, sem alperes. Majd perli őket a NAV.... Nem irigylem őket...

 

Természetesen vannak a kezemben bizonyítékok: az olasz cég beléptető kártyája, a kilépésemkor kapott, aláírt okiratok, bizonyíthatóan a munkáltatóktól kapott "fizetési jegyzékek" E-mail -ben. És véletlenül tudom minden ott dolgozó nevét...


Az első mail-ben elfelejtettem a legfontosabb kérdésemet feltenni:
Azok tükrében, amit leírtam, számíthatok-e valamiféle felelőségrevonásra, szankcióra a NAV-tól, esetleg a román, vagy olasz adóhatóságtól, hiszen nem készítettem se tavaly, se idén adóbevallást.


Az én véleményem az, hogy egyrészt a NAV felé nem számít, hiszen csak külföldről szerzett jövedelmem volt, másrészt az adóhiány a munkáltatók által elkövetett bűncselekmény miatt keletkezett.


A válaszokat előre is köszönöm.

 

Nemzeti Adó- és Vámhivatal


Tisztelt Nemzeti Adó- és Vámhivatal

 

Imre, magyar állampolgár, xxxxxxxxxxx alatti lakos, feljelentéssel élek Sándor, magyar állampolgár, xxxxxxxxx alatti lakos, valamint Raul, olasz állampolgár, olaszországi lakos által elkövetett adócsalás és munkáltatással összefüggésben elkövetett adócsalás, munkáltatói járulékfizetés csalása miatt.

 

Nevezett személyek szándékosan elkövetett magatartásukkal - az általuk vezetett Román Kft. és a Magyar Kft. vállalkozások jogsértő működtetésével - engem is megkárosítottak.

 

2010. februárjában Sándor úr részemre olaszországi munkahelyen végzendő munkát ajánlott. Az útlevelemről és személyi igazolványomról történő fénymásolás után Romániában a Román Kft-nél alkalmazotti felvételemet állítása szerint egyedül elintézte. Az ügyintézést úgy állította be előttem, hogy ő a Román Kft. tulajdonosa. Részemre semmiféle iratot, munkaszerződést nem adott. Havi kb. 1000 Euró nettó keresetet ígért (heti 5 munkanap napi átlagosan 9 óra munkavégzéssel, és szombatonként 4 óra munkavégzéssel, mindezeket 5 EUR órabérrel fizetve), valamint ingyenesen szállást és napi két étkezést, az ebéd és a vacsora.

 

A kiutazásom 2010. február utolsó hetében történt. Az olaszországi Treviso város mellett található Silea településen lévő, Vito úr olasz állampolgár, olaszországi lakos tulajdonában álló Olasz Kft. gyárban Raul úr részbeni irányítása alatt dolgoztam, asztalosipari és egyéb betanított munkafeladatokat végeztem.

 

A 2010-es évet folyamatos munkaviszonyban végigdolgoztam az említett Olasz Kft. gyárban, a Román Kft.-hez tartozóan.

 

2011. júliusában a munkáltatókkal - közös megegyezéssel - megállapodtunk, hogy változatlan és folyamatos munkavégzés mellett a Román Kft. romániai cégtől a magyarországi Olasz-Magyar Hungary Kft.-hez fogok tartozni. Azonban sem pontos, sem körülbelüli időpontról szó nem esett, ebben nem állapodtunk meg.

 

A munkabéremet 2010-ben Sándor úr fizette be a magyarországi bankszámlámra. A befizetések egy néhány hónapos kezdeti időszak után késéssel és rendszertelenül történtek.

 

A 2011. évben a rendszertelenül és késéssel kifizetésre került munkabéreimet személyesen Raul úrtól vettem át.

 

Részemre részletes bérszámfejtést egyetlen egy esetben sem adtak át.

 

A másfél év alatt az ígért bért fokozatosan lecsökkentették. Már a kiutazásom utáni első kifizetéskor szembesültem a megígért 5 Eurós órabér egyoldalú lecsökkentésével. Ekkor havi 176 óra munkavégzés után fizettek 750 EUR alapbért és 5 EUR túlóradíjat. 2010. októberétől az alapbért 600 EUR-ra változtatták. Ingyenes, napi kétszeri étkezésről már 2010. márciusától fogva nem lehetett beszélni, csupán fejenkénti havi 100 EUR étkezési hozzájárulásról. Az újabb bércsökkentést a Olasz-Magyar Hungary Kft.-hez való tartozás jelentette volna. Itt havi 820 EUR volt az összes nettó bér, Forintban kifizetve, 265 HUF/EUR árfolyamon átszámolva. A Olasz-Magyar Hungary Kft.-hez tartozóan már nem biztosítottak ingyenes étkezést, illetve hozzájárulást ahhoz.

 

2011. augusztus 8-án, a nyári szabadságolások és a gyár nyári leállása miatt, hazautaztam Magyarországra.

 

Az ekkor még meg nem kapott júniusi béremet több hetes huza-vona után kettő részletben, augusztus 20-án és 21-én kaptam meg, vettem át Sándor úrtól.

 

A júliusi munkabérem kifizetésére szeptember elején került sor a Sándor úr irodájában, ami egyben a Olasz-Magyar Hungary Kft. irodája is. Raul úr és Sándor úr ekkor közölték velem, hogy már július 18-ától a Olasz-Magyar Hungary Kft. alkalmazásában állok, ezért a Román Kft.-től csak július 17-vel bezárólag fizetnek, a július hónap fennmaradó részére a Olasz-Magyar Hungary Kft.-től kapok fizetést. Továbbá közölték még velem a jelenlévő nevezett urak, hogy sem a Román Kft., sem a Olasz-Magyar Hungary Kft. nem tudja kifizetni a júliusi béremet. Én nemtetszésemnek adtam hangot ezekkel a tényekkel kapcsolatban, valamint közöltem az urakkal, hogy ez esetben nem vagyok hajlandó visszautazni, illetve dolgozni. Ekkor a Román Kft.-től esedékes béremet mégis kifizették, és ígéretet tettek a júliusi bér másik felének egy későbbi, előre meg nem határozott időpontban történő kifizetésére is. Mivel hosszas vita után sem sikerült megállapodnunk, távoztam az irodából.

 

Másnap közöltem Sándor úrral, hogy nem dolgozok tovább nekik, és megkértem, hogy rendezzék az elmaradt béremet és adják át az ilyenkor szokásos dokumentumokat (fizetési jegyzékek, munkáltatói igazolás,...).

 

2011. szeptember 8-án a Olasz-Magyar Hungary Kft.-től mind a júliusi, mind az augusztusi béremet megkaptam.

 

Sándor úr részemre 2011. szeptember közepén adott ki okmányokat a Olasz-Magyar Hungary Kft.-nél történt munkavégzésemről - munkaszerződés, hóvégi fizetési jegyzék-2011 július, kilépő fizetési jegyzék-augusztus 2011 - amelyeket visszadátumozással állított ki, amelyeknek tartalma nem fedi a valóságot.

 

Az átadott dokumentumokból többek között az is kiderült, hogy részmunkaidős munkaviszonyban álltam, és a nekem kifizetett bérnek csak töredéke után fizette a munkáltató a törvények által meghatározott járulékokat.

Napi 9-10 óra munkavégzés mellett a csalás gyanúja fel sem merült bennem, hiszen a Olasz Kft. gyárban mindenki teljes, napi 8 órát, vagy azt meghaladó munkaidőt teljesített. A részmunkaidős munkaviszony legfeljebb csalásként létezhetett.

 

Sándor és Raul urak a Román Kft.-nél történt foglalkoztatásomról 2011. október elején adtak át nekem egy román nyelvű okiratot, amelynek a tartalma szintén nem fedi a valóságot teljes mértékben.

 

Az általuk ekkor átadott dokumentum a munkaviszony első 4 hónapját nem igazolja. Továbbá a 4 hónap "fekete munkáltatás"-on túl az igazolt 13 hónap alatt munkáltatói járulékfizetési kötelezettségüknek nem tettek maradéktalanul eleget, egészségügyi biztosítási járulékot valószínűleg nem fizettek, valamint az egyéb járulékokat a valóságban kifizetett bérnek csupán mintegy 1/5 része után fizettek.

 

A Olasz-Magyar Hungary Kft.-től átvett dokumentumokból kiderül, hogy a munkavégzés helyeként magyarországi cím, a saját lakcímem szerepel. A Román Kft. részemre munkaszerződést a mai napig nem adott át. Azonban a tulajdonosi viszonyok megegyezése, valamint a kiadott dokumentumok tartalmának a valóságtól hasonló mértékben eltérő volta miatt feltehető, hogy a Román Kft. sem olaszországi címet nevezett meg a munkavégzés helyeként. Mivel a kiadott dokumentumok így egyik esetben sem olaszországi munkavégzésről szólnak, ezért amellett, hogy hamis magánokiratnak számítanak, az olaszországi munkavégzés az illegális foglalkoztatás tényét is részben vagy egészében kimerítheti.

 

Nevezett Sándor úr és Raul úr a jogsértésükkel engem is megkárosítottak. Egyrészt megkárosítottak a biztosított jogszerző idő és a nyugdíjalapba fizetett járulék tekintetében, másrészt megkárosítottak a munkabér fokozatos csökkentésével is.

 

A munkaviszonyom 18 hónapja alatt a Olasz Kft. gyárban Sándor úr kiszervezése, kiközvetítése mellett, együttműködve Raul úrral, körülbelül 18-20 magyar és román fiatal fordult meg munkavégzés céljából. Feltehetően hasonló "részmunkaidős munkaviszony"-ban álltak, napi 9-10 óra munkavégzéssel, vagy tudtukon kívül "feketén", jogviszony nélkül dolgoztak az olaszországi Olasz Kft. gyárban.

 

A Román Kft. romániai cég ügyvezetője Raul úr.

 

A Olasz-Magyar Hungary Kft. ügyvezetője Raul úr volt, 2010.09.01-től Vito-apósa úr volt, majd 2011.09.29-től Vito úr. Közvetlen gazdasági ügyvezetője Sándor úr. A Olasz-Magyar Hungary Kft. 2011.09.29- től Nevet-váltottunk Kft. néven működik tovább.

 

Az olaszországi Olasz Kft. gyár vezetője, tulajdonosa Vito úr.

 

Vélhetően indokolt lenne a tőkebefektetések összegének eredetvizsgálata, valamint a több bankon keresztül történő átutalások szükségességének az átvilágítása a román és olasz adóhatóságok együttműködésével.

 

Tisztelettel kérem a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, hogy a törvény által részemre biztosított tájékoztatást az eljárásról nekem adja meg, mivel kárigényemet nevezettek ellen polgári peres úton érvényesíteni kívánom.
 

 

 

Amennyiben van olyan története, amit szívesen megosztana másokkal is, esetleg furcsa, megdöbbentő interjúban vagy munkahelyi szituációban volt része, akkor írja meg nekünk a munkahelyiterror@gmail.com címre!

 

Ha munkajogi segítségre szorul, írjon a munkahelyiterrorjog@gmail.com címre.