Vadkapitalizmus a filmes statisztáknál

Tisztelt Mt!

 

2013 tavaszán életemben először, egy ismerős ajánlására elmentem statisztának egy filmforgatásra. Ennek első lépése egy statiszta ügynökségen keresztül vezetett. Miután elküldtem a jelentkezésemet, a cég visszajelzett, megjelölve a legközelebbi időpontot és helyszínt, ahol részt lehet venni. Már itt is kissé gyanús volt, hogy kizárólag arról szólt a levél, hogy hánykor kezdődik a munka (pontosabban hányra kell egy adott címre odamenni), illetve, hogy mire készüljünk a forgatáshoz, de egy árva szó nem volt arról, hogy mit kell majd csinálni, hány órára igényli a munkámat, illetve mennyi lenne a fizetség...  Ezek után felhívtam az ügynökséget, ahol - szóban - tisztáztuk, hogy lesz szerződés, illetve mennyit tudnak fizetni és hány órás a feladat. 

 

Ezek után igazi meglepetésként ért, hogy a munka előtt semmiféle munkaszerződést nem kaptam, sőt egyéb papírt sem. Illetve de: előre le kellett mondanom minden jogommal a filmmel kapcsolatban. A munka végéig ez a helyzet nem változott, tehát semmilyen hivatalos irat nem bizonyítja, hogy én az adott helyen, adott órát dolgoztam. (Persze részt vevő statisztákról volt lista, de ez egyrészt nem gondolom, hogy jogot képez, hiszen alá sem kellett írni, másrészt időpont sem szerepel rajta, hogy mettől-meddig tartott a munkaidőm, és természetesen nem is kaptam belőle példányt - ahogy egyetlen más iratból sem.) Azt gondolom, innentől egyértelmű a teljes kiszolgáltatottság, hiszen, ha olyan kedve van a munkáltatónak, akár 12 óra után is hazaküldhet, anélkül, hogy egyetlen forintot is fizetne, hiszen mivel bizonyítom, hogy egyáltalán ott voltam...? Természetesen arra sincs semmilyen garancia, hogy megkapom a pénzem, hiszen ismét csak: mi bizonyítja, hogy ott dolgoztam, abban a munkakörben, a meghatározott bérért, az adott időben? 

 

Ennyivel azonban nem ért véget a történet, hiszen a további "érdekességekkel" szembesültem a nap folyamán. Miután megkaptuk a forgatáshoz a ruhákat és átöltöztünk, kivezényeltek minket a szabadtéri díszletekhez. A hőmérséklet 10 fok alatt volt, mázli, hogy az eső-hó nem esett... A ruhák, a korszaknak megfelelően vékonyak voltak, így, amikor épp órákon keresztül folyt a forgatás, teljesen átfáztunk. Amikor éppen nem vettünk részt az adott részben, akkor egy pihenőnek nevezett, huzatos, nyitott építménybe mehettünk, ahol a többség számára sem leülési, sem melegedési lehetőség nem volt. A koronát aztán az tette rá a napra, hogy az előzetes megállapodás - 12 óra - ellenére több órával túlnyúlt a forgatás és ennek a túlórának a kifizetésétől a statiszta ügynökség elzárkózott. Mivel nem volt a kezemben semmilyen papír, arról, hogy én munkaviszonyban állok velük, nyilván semmilyen alkupozícióval nem rendelkeztem, ahogy jó eséllyel akkor sem kaptam volna meg a pénzt, ha a 12 óra letelte után úgy döntök, hogy távozom.   Ha jól értem, 2010 óta, "munkavédelmi" törvény alapján alkalmi munka esetén nem kötelező munkaszerződés kötni.

 

De a munkavállaló kérésére köthetnek - mennyire életszerű ez, ugye...? Ugyanakkor, ha jól értelmezem a törvény szövegét, a statiszta cégek nem alkalmazhatnának úgy, olyan létszámban alkalmi munkában embereket, mint ahogy azt teszik. Ráadásul bármiféle hivatalos papír nélkül. Emellett a forgatás körülményei felvetik azt a kérdést is, hogy a munkáltató vajon biztosította-e a megfelelő munkakörülményeket: nekem a 12-14 órán, vékony ruhában és cipőben, 10 fok alatti hőmérsékleten, illetve egy pihenőnek kinevezett jéghideg szobában, ahol még csak leülni sincsen lehetőség?   Megköszönném, ha a hozzáértők leírnák, mit javasolnak a helyzet feloldására, javítására.