Kurválkodunk a pénzért

 Újabb levelet kaptunk Györgyitől, aki az ügynökök és managerek világáról mondja el nem túl hízelgő véleményét.

Már elutaztam, úgyhogy jók legyetek vasárnapig :)!

Gondolataim és véleményem a sajátom, amivel nem kell azonosulni, nem kell egyetérteni, lehet szidni, mocskolódni (ez megy manapság mindenkinek a legjobban), sőt, ama nemes gondolatokat kimondani, amit már sokszor hallottam, hogy akkor haljak éhen.

Élve jogaimmal, bízva abban, hogy keveseket bántok meg, megpróbálom összefoglalni én, hogy látom az ügynökösködést.

Kedvenc témám a „csak ügynök lehetsz”, mert ez az ügynökök és menedzserek országa lett. Remek, de nem tudok azonosulni a dologgal több okból kifolyólag.

Ügynök! Egyre kifinomultabb formában keresnek ügynököket, melyhez sok esetben képzavar is társul.

Ma már van termékmenedzser, pénzügyi tanácsadó, ingatlanértékesítő, telesales, call center, befektetési tanácsadó, hitelügyintéző és még lehetne sorolni a különböző burkolt megfogalmazásokat. A lényeg, hogy nem mindegyik ügynök, mert azért lássuk be, egy termékmenedzser nem házaló ügynök. A call center megint csak nem ügynöki munka lenne, hanem ügyfélszolgálati, ami azért más. A pénzügyi tanácsadó mondjuk, inkább hasonlít egy adószakértőre, mint egy hitelügyintézőre és még lehetne elemezgetni a hülyeséget.

Az összes nevesítés lényege a direktértékesítés, a beszélj rá mindenkit mindenre, ha kell neki, ha nem. Nem baj, ha rosszkor hívod, légy olyan, mint egy nyomulós porszívóügynök és adj el neki valamit, hogy ne rúgjanak ki, esetleg, mint vállalkozó ne halj éhen. Az, hogy szakmai hozzáértésed vetekszik a nullával, esetleg nem vagy egy nyomulós típus az nem számít, majd megtanulod, hazudják szemrebbenés nélkül. Csak azt felejtik elmondani, hogy kapcsolati tőke nélkül nemigen működik a vállalkozói jogviszonyú direktértékesítés, illetve megpróbálhatod másként is, de nem valószínű, hogy abból meg fogsz tudni élni, legalábbis rövidtávon.

Persze a beígért ügyfélkör és hasonlók csak mézes madzag, hogy ez majd elindít, és a többi jön magától. A tanulópénzt mindenkinek meg kell fizetni.

Erkölcsileg boncolgathatnánk a témát, de felesleges. A másik oldal az izgalmasabb. Értékesíteni, értékesíteni, értékesíteni!

A magam tapasztalatából merítve hamar rájöttem, hogy ez az ország kicsi ahhoz, hogy ennyi ügynök életképes legyen. A méreteket félretéve és átlátva a lakosság összetételét megint csak lehetetlen vállalkozás. Az igaz, hogy amíg a válság szele nem csapta meg az országot válogatás nélkül mindenki mindenkinek mindent eladott, aminek az lett az eredménye, hogy év végére várhatóan 1millióra taksálják a fedélnélküliek számát. Ezt mondjuk, most félre tenném, kanyarodjunk vissza az értékesítéshez.

Szakemberek leírták, hogy a nálunk használt zaklatós értékesítési forma már évek óta elavult a világban. Nem baj, mi szembemegyünk mindennel. Emberek cserélnek telefonszámot, titkosítják le számaikat és érthetetlen módon mégis reánk találnak kéretlenül.

A marketing valóban igényt teremt, nem igényt elégít ki, de ez nem azt jelenti, hogy más döntsön helyettünk, hogy mit akarunk és mit nem. A helyes az lenne, ha felhívná figyelmünket egy-egy termékre vagy szolgáltatásra, mi pedig elgondolkodhatnánk, hogy akarjuk vagy nem. Természetesen a profitorientált eladók –nem az ügynökök- másként látják, mert vannak valóban olyan termékek, szolgáltatások, amelyek az érdekünket szolgálnák, de ehhez előbb tájékoztatni, illetve felvilágosítani kellene a népeket és csak utána eladni. Na, eladni sem úgy, hogy most aztán ezt mindenáron, hanem bízva a vevő eszében és belátásában, anyagi lehetőségeiben ösztönözni az igénybevételre és nem kényszeríteni. Hogy ez így túl fekete vagy fehér és ez nem szolgálja a cégek által kitűzött célt, mely határtalan nyereségre törekszik? Van úgy, hogy mindenki rosszul jár.

Az ügynököknek elmondják, hogy mindenkinek mindent el lehet adni és különböző oktatásnak nevezett agymosásokon eladástechnikát próbálnak oktatni.

Az oktatást megint csak lehetne boncolgatni, mert inkább termékismeretet takar, mint valóságos eladástechnika. Ahhoz, hogy tudj eladni a kapcsolati tőke mellett szükséges, személyiséged varázsa, a megjelenésed, az értelmes kommunikációd, a termékkel vagy szolgáltatással való azonosulásod, a vásárló részéről feltett kérdések maradéktalan, szakmai megválaszolása, lefordítva az ő nyelvére és ezt megint csak lehetne ragozni. Azonban nem erről van szó.

Valóban, vannak olyan ügynökök, akik már menedzserek, mert profik, de ők egy egészen más társadalmi rétegben mozognak, mint az átlag. Ők nem ügynökök valójában, hanem szakemberek, akik jókor voltak jó helyen, megfelelő ismeretségi körben mozogtak és tudták továbbépíteni kapcsolataikat, de ide felnőni vagy elérni ezt a magasságot keveseknek sikerül, illetve nem sikerül. Nem diploma kérdése, mert nem minden diplomás zseni és nem minden diploma nélküli középszerű barom, még akkor sem, ha ennek ellenkezőjét próbálják elhitetni.

Nem minden ügynök hülye! Nem minden ügynök tehetségtelen! Nem minden ügynök szakmai analfabéta! De! Nem lehet mindenki ügynök, mert a személyisége mást takar!!! A közeg, amiben mozogsz, behatárolja a lehetőségeidet. Persze álmokat lehet szőni, hogy egyszer eljutok abba a társadalmi szegmensbe ahol valóban az értelem és nem a szükség diktál, de ezt lehetőségek nélkül nem lehet megvalósítani.

Mondják a bölcs, ügynököket támogató menedzserek, hogy mindenkinek van lehetősége mindenre. Talán van is benne igazság, csak az odavezető út annyi buktatóval van megtűzdelve, hogy félúton feladod, mert képes vagy belátni, hogy ármánykodás az egész. „Kurválkodunk a pénzért, csak mindenki máshol és másként.”

"Ha valaki azt mondja, a pénz mindenre képes, ezzel csak egyet bizonyít: hogy nincs pénze." (Ed Howe) Hát ezt igyekszenek kihasználni a cégek és belehajszolni az ügynökösködésbe, mert élni kell. A létért való küzdelembe elhiszed, hogy képes vagy mindenre, de ez csak féligazság. A teljes igazság, hogy nem adnak más lehetőséget.

Azzal senki nem törődik, hogy alkalmatlanságoddal lejáratod önmagad, a céget, akit képviselsz, lejáratnak szakmákat és egy teljesen negatív katarzist váltasz ki a környezetedből. Az már csak hab a tortán, hogy még meg se tudsz belőle élni.

Hogy miért nem lehet belőle tisztességesen megélni? Ennek is megvan a magyarázata.

Györgyi