Amerikai álom, magyar kivitelben

T. Cím!


Egy fórumon akadtam az Önök címére és szeretném megosztani a tapasztalataimat. Borsod megyében dolgozom egy amerikai multinál, aki nyomtatott áramkörű elektronikai eszközöket gyárt. Jelenleg közel 10 ezer dolgozót foglalkoztat, más megyékből is. Műszakonként több 100 ember mozgat meg, autóbusszal szállíttatja több 100 kilométerről.

 

 


Elég rég dolgozom már szóban forgó cégnél, közben szültem egy gyereket. Amikor a gyedem lejárt visszamentem dolgozni, akkor jött a fekete leves. Törvény adta jogaimat senkit nem érdekelt.

 

Amikor megkérdeztem a főnökömet, hogy mikor kapok béremelést, mert a törvényileg járna, közölte, hogy erre aztán nincs pénz. Gyes mellett dolgoztam, a gyerekem a bölcsiben gyakorta lett beteg, került kórházba, és nekem, mint anyjának mellette volt a helyem. Persze azt se felejtsük el, hogy végül is gyest kaptam az államtól, és a törvény úgy rendelkezik, hogyha a gyerekkel probléma van, akár fizetetlen szabadságra is kötelessége a munkáltatónak elengedni. Na, ez az életben nem így működött.


Sorozatban csörgött a telefonom, hogy mikor megyek már dolgozni? 3 napnál többet nem mertem itthon maradni, féltem, hogy mi vár majd benn?! Az asztmás gyerekemre a perifériás környezet vigyázott, míg én 12 órában dolgoztam, felváltva éjjel és nappal. Amikor először került kórházba, elfogadták. Amikor másodszor, akkor burkoltan megfenyegettek: nem kellene ebből rendszert csinálnom. Kötelező túlórát akartak rám sózni. Nem vállaltam, behisztiztek. És, amikor azt mondtam, törvényesen nem kötelezhetnek rá, húzták a szájukat! Meg lett az eredménye:a nyári béremelésből egyetlen fillért sem kaptam.


Más, munkahelyi körülmények:


"A megvalósult amerikai álom, magyar kivitelben" hallottam ezt valakitől. Alapvető jogokat nem tartanak be, a téged védő törvényeket 2 lábbal tapossák! Mindenért fegyelmi jár, béremelés kizárólag teljesítmény alapon. Ám béremelés környékén tömegesen osztják a fegyelmit! A műszakokat vezetők többnyire esetleg 1 szakmával (!!!) rendelkező emberek, pl. szalács, cipőfelsőrész készítő stb., de illúziói senkinek ne legyenek ugyanazon állásokra már diplomásokat keresnek! Moslék mód beszélnek, bánnak a dolgozókkal és a kutyát nem érdekli.


A cégnélnem egy ember, leginkább csak egy szám vagy, akit a háta mögött akár idiótának is lehet nevezni. Emberség nem létezik, szabadságról ne álmodozz, kizárólag akkor mehetsz, ha az a gyár érdekeit szolgálja. Vagyis: bemégy dolgozni, és, ha nincs pl. alkatrész már mehetsz is haza a szabid rovására, ám ha hirtelen neked adódik gondod, ne is álmodj róla, hogy elengednek. A csarnokban dög meleg, a kánikula idején kibírhatatlan. A törvényes 10 perces pihenőkről azonban ne is álmodj, mert kizárólag akkor lehet róla szó, ha a db szám meg van


A gyártó csarnok a gyár egyik végében, az öltözője a másik végében. A 2 pont megközelítése kb. 5 percet vesz igénybe, de számold azt az időt is, ami alatt átöltözöl.


A kijutás kaotikus. Lökdösődés, tolongás stb. Időben min.10-15 perc. Óra 15-kor indul a Volán busz, futhatsz, ha elakarod érni, de még akkor sem biztos... Az étkezde drága, de, ha otthonról hordasz számolj vele, hogy aznap éhen maradsz, mert a hűtőből kilopják. Igen, jól látod, kilopják. De, nyugodj meg, feltörik a szekrényedet is, viszik, amit érnek, felelősséget nem vállalnak érte.


Hja, a gyártócsarnokban nincs WC. Azaz kb.3 perc amíg a detektoros kapuhoz érsz, majd átverekeded magad a tömegen kb. 3-4 perc és már ott is vagy! Ha megy a hasad, vagy hánynod kell, esélyed nincs, higy időben megérkezz a WC-re.


Ha főnökeidhez fordulsz, mert igazságtalannak érzel valamit, max. az arcodba dörgölik, hogy mehetsz, ha nem tetszik, van helyetted más.


Aki minőségellenőrnek megy, számoljon vele, hogy az első 2 hónap alatt meg lesz a fegyelmije, jó nagy felelősség, sok cseszegetés, bő munka kevés pénzért. A munkaköpenyedet talán 3-4 havonta egyszer le is tudod váltani, ám a tiszta "tisztasága" erősen kétséges.


Gondoltam van, akit érdekel a benti állapot, mivel számoljon, ha ezt a munkahelyet vállalja. Így tisztán látható, hogy vagyunk néhányan, akik bentről látják a dolgokat. Akárkivel fogsz beszélni, itt mindenki csak azért dolgozik, mert nincs más és kell a pénz. És senkinek ne legyen kétsége, ez a hely még a leírtaknál is rosszabb, mert akkor már a bőrödön érzed.


Remélem lesz olyan, akit egyszer valóban érdekelni fog az emberek panaszáradata, mert idáig senkihez nem jutott el, a helyi Jobbik szervezet felkapta választás előtt a témát, de azóta ejtette is.


Köszönettel: H.

p>Amennyiben van olyan történeted, amit szívesen megosztanál másokkal is, esetleg furcsa, megdöbbentő interjúban vagy munkahelyi szituációban volt részed, akkor írd meg nekünk a munkahelyiterror@gmail.comcímre!

 

 

Munkajoggal kapcsolatos kérdéseket a munkahelyiterrorjog@gmail.com címre küldheted!