A próbanapot nem akarják kifizetni

Önnek is van egy története? Írjon nekünk a munkahelyiterror@gmail.com címre!

 

Amennyiben jogi tanácsra, vagy segítségre van szüksége, az mhtjog@gmail.com elérhetőségen vegye fel velünk a kapcsolatot.

 

Tisztelt Blog!

 
Októberben kezdtem dolgozni egy médiaügynökségnél gyakornokként, határozott idejű szerződéssel és próbaidővel. Bár nem vagyok már pályakezdő és van az adott területen közel másfél éves szakmai tapasztalatom, belementem ebbe az ajánlatba, mivel tényleg csak erről a 3 hónapról van szó. Én kerestem határozott idejű lehetőséget, mert 2016 januárjától külföldi terveim voltak (vannak).
 
Viszonylag gyorsan jött ez a munkalehetőség, az interjú után behívtak próbanapra szeptember végén, annak ellenére, hogy jeleztem, az interjún felkínált összeggel nem fogom tudni elfogadni az ajánlatot. A teamleader erősködött, hogy menjek be a próbanapra, a többiről majd akkor egyeztetünk. Így végül a megbeszélt időben megjelentem, majd ledolgoztam 8 órát. Nem mellesleg az elvégzett feladatokból kiderült, egyáltalán nem vagyok fogalmatlan az ebben a munkakörben végzendő munkához, sok az átfedés a korábbi szakmai tapasztalataimmal, csak a cégspecifikus tudást kellene magamra szedni. Másnap ajánlatot kaptam egy magasabb, vállalhatóbb összeggel, továbbra is a gyakornoki pozícióra, holott a próbanap végén felmerült, hogy lesz üresedés és akár velem is be lehetne tölteni, ha érdekel. De mivel ez az ajánlat érkezett és a fizetésnek szánt összeg elfogadhatóbb volt, ezért aztán nem feszegettem a "normál" állás kérdését, elfogadtam az ajánlatot és hétfőn már munkába is álltam. 
 
Az első fizetésről szóló bérjegyzéket csak egy hete, november 11-én kaptam meg, ekkor láttam, hogy a próbanap semmilyen jogcímen nem lett számfejtve, ezért érdeklődtem a HR-nél. Onnan viszont a teamleaderemhez irányítottak, akivel hamarosan egy értetlenkedő négyszemközti beszélgetésen találtam magamat.
Miért a HR-t kérdezem? Miből gondoltam, hogy ki lesz fizetve a próbanap? Az a kiválasztási folyamat része, nem végeztem érdemi munkát, csak egy kivételes lehetőséget kaptam arra, hogy betekintést nyerjek a cég életébe, a leendő feladataimmal és kollégáimmal ismerkedhettem.
image_87073.jpg
 
Fél óra után nem hogy közös nevezőre nem jutottunk, de egyre távolabb került a két álláspont egymástól. Ismételgettem, hogy jóhiszeműen nem is feltételeztem, hogy nem lesz kifizetve az a 8 óra, és hogy azért most "reklamálok", mert most szereztem erről tudomást, a bérjegyzékem áttekintésekor. Még elhangzott egy olyan analógia is, hogy a próbanap nem munkavégzés, sokkal inkább csak egy gyárlátogatás, és attól, hogy engem odaengednek egy géphez és ott legyártok valamit, attól még nem végeztem munkát; és mivel nem volt szerződésünk, nem kell kifizetni nekem semmit. Igyekeztem elmagyarázni, hogy a próbaidő, a betanulás erre való, de a falnak is beszélhettem volna.
 
Tanácsot szeretnék kérni, mit tegyek a továbbiakban. Alaptalanul vártam-e, hittem azt, hogy a próbanapom ki lesz fizetve? Van-e bejelentési kötelezettségem, amit ha elmulasztok, nekem származhat belőle gondom? Mi számít határidőnek, amin belül még van értelme jelezni ezt a problémát? Ha igen, milyen fórumokhoz fordulhatok? A próbanap óta eltelt 30 nap, de a kifizetés elmulasztásának tényéről csak november 11-én értesültem, amikor végre megkaptam a bérjegyzékem. Az illetékesnek tartott szakmai HR vezető november 25-ig szabadságon van, a teamleader szeretné megvárni és megkérdezni őt. Ez természetesen számomra sem gond, amennyiben nem csupán időhúzásról van szó. 
Mire számíthatok? Egyéb következményektől nem félek, hiszen ha lejár a határozott idejű gyakornoki szerződésem (december 23), nem szeretném meghosszabbítani. A szerződésemben pedig a munkaviszony megszűnésével kapcsolatban az áll, hogy a "Munkáltató azonnali hatályú felmondással - indokolás nélkül - jogosult a jelen határozott idejű munkaviszonyt megszűntetni. Ebben az esetben Munkavállaló jogosult a határozott időből hátralévő időre járó - de legfeljebb tizenkettő havi - távolléti díjára." Nekem pénzügyi kötelezettségem csak akkor volna, ha megszegem az üzleti titokra vonatkozó kikötést.

 

Amennyiben jogász vagy és szívesen segítenéd a Munkahelyi Terror blog munkáját, keress minket bátran valamelyik elérhetőségünkön!