Vissza kell fizetnem a munkabéremet

Üdvözöllek Erynnis,a következő üggyel kapcsolatban kérem a segítségedet:

Egy mezőkövesdi Kft.-nél vagyok alkalmazott ~ 3 éve és 2 évvel ezelőtt
döntöttem úgy,hogy a Miskolci Egyetemre kezdek járni a munkám mellett.
A munkáltató köteles elengedni,ám azokra a napokra nem köteles engem
kifizetni,amikor távol voltam - legjobb tudomásom szerint.

Amikor elkezdtem anno a sulit (2007-ben),megegyeztem szóban a
könyvelővel,hogy támogat a cég engem és az egyik kollégámat is
azzal,hogy azokra a napokra alapbért fizetnek,amikor előadásra,vagy
vizsgázni kell mennem,aminek örültem,de nem került rögzítésre
írásban,tehát alá nem lett írva semmi részemről és a kollégám részéről
sem./Tanulmányi szerződés nem született./

Mivel levelező oktatásról lévén szó,ez heti 1 munkanap kiesést
jelentett,amit a munkáltató ki is fizetett számomra.

Ez így ment egészen az előző hétig,amikor is bejelentette a
munkáltató,hogy szolgáltassam vissza az összes napra kifizetett
munkabért,egészen 2007 szeptemberéig,azaz a suli kezdetéig.

Az idei évet letudta azzal,hogy levonta az összes ezévi szabadságomat
5 nap kivételével és a fennmaradó napokra kifizetett összeget pedig a
havi fizetésemből.

A követelése azonban egészen 2007-ig visszamenőleg tart és
javasolja,hogy a napi 8 óra helyett 112 munkanapon át napi 10 órát
legyek bent a cégnél és akkor fog elfogyni a tartozásom,persze ősztől
elmehetek suliba továbbra is,csak már nem lesz kifizetve az a nap,amit
nem munkavégzéssel folytatok.

Kérdésem,hogy jogos-e a munkáltató követelése jelen esetben,illetve ha
új munkahelyet keresnék,akkor tudná-e követelését érvényesíteni?

Előre is köszönöm a segítséget!

Igazságot a jogásznak!

-Leslie-

Kedves Leslie!

A jogalap nélkül kifizetett munkabért munkáltatód elsősorban írásban, fizetési felszólítással követelheti vissza tőled, ennek pedig szigorú alaki követelményei vannak (például - hasonlóan a felmondáshoz - a jogorvoslati lehetőségről is tájékoztatnia kell). A kifizetéstől számított 60 napon túl nem követelhet semmit, tehát a 2007. évre kifizetett béreket nem kérheti vissza rajtad.

Sajnos a tanulmányi szerződés csak írásban jöhet létre, enélkül érvénytelen, így erre a körülményre nem tudsz hivatkozni. Azon felül, hogy csak a 60 napnál nem régebbi bért kell - így, vagy úgy - visszafizetned, vélt, vagy valós tanulmányi szerződésre nem tudsz hivatkozni. Véleményem szerint arra nem kötelezhet, hogy a korábbi "tartozásaidat" is dolgozd le, egyrészt a 60 napos jogvesztő határidő miatt, másrészt pedig mert az a meglátásom, hogy a munkáltató a jogalap nélkül kifizetett bért kizárólag pénzben követelheti vissza (és csak a nettó bért), ettől eltérni nem találtam törvényi lehetőséget. Azt sem tartom tehát jogszerű eljárásnak, hogy kis kivétellel az egész éves szabadságodat megvonta tőled egy egyoldalú intézkedéssel.

Sok sikert kívánok!

Erynnis